Bezoekadres: Smart Business Center | Daalwijkdreef 47 Amsterdam Zuid Oost |  

Interview Tim Klein Haneveld

Tim Klein Haneveld is directeur van app development agency Pinch. Sinds kort werkt Pinch nauw samen met Salesexpertise op het gebied van “new business” en consultancy.


Erik en Deborah van Salesexperise spraken Tim op een koude februari dag, terwijl Tim zijn hond uitliet in de sneeuw en vroegen hem hoe hij kijkt naar recente ontwikkelingen en de impact hiervan op Pinch als app agency.


Hoi Tim, hoe ervaar jij deze tijd?


Tja, het is natuurlijk wel een bizarre tijd. Gek genoeg heeft de Coronatijd voor ons als bedrijf gezorgd voor een nog snellere groei. Door corona is digitalisering op verschillende terreinen in een enorme stroomversnelling gekomen. Ik deed voorheen nog heel ouderwets boodschappen bij de supermarkt, nu laat ik mijn boodschappen al maanden thuisbezorgen en dat ga ik ook niet meer veranderen. En volgens mij ben ik niet de enige. Ook het thuiswerken is voor veel mensen wel een blijvertje, denk ik. Bij ons in ieder geval wel. Voorheen werkten we één, soms twee dagen per week vanuit huis, de rest op kantoor. Ik denk dat na de Coronatijd precies andersom wordt.


Wat zijn jullie uitdagingen momenteel als bedrijf?


Nou, toch wel het vasthouden van de cultuur, denk ik. Voorheen waren we daar niet heel bewust mee bezig, het was meer iets organisch. Het was er, op het moment dat we samen op kantoor waren. Nu moet je daar heel bewust mee omgaan en veel energie in steken. Daarnaast vind ik toch best lastig om nieuw personeel in deze tijd op een goed manier te laten landen. Je wilt toch ook dat zij zich snel onderdeel gaan voelen van het Pinch team, ook dat vergt meer discipline momenteel. Maar het is te doen, hoor. Verder is het een uitdagende tijd, juist omdat we groeien. Plotseling moeten we veel meer nadenken over processen, rollen en organisatorische schaalbaarheid. Heel tof om mee bezig te zijn.


Welke ontwikkelingen zie jij in de app-markt?


Met de groei van digitale interacties, is het belang van goede apps alleen maar toegenomen, de afgelopen periode. Met een app ben je in potentie in staat om jouw doelgroep de allerbest digitale ervaring te geven die mogelijk is. Daar kan geen website tegenop. Er is geen enkele drager die je zo dicht bij je gebruiker brengt als een smartphone. Je draagt ‘m letterlijk op je lichaam en bedient ‘m met je vingers. “Mobile first” is natuurlijk totaal niet nieuw meer, maar toch merk ik dat bedrijven steeds meer kiezen voor “continuous app development”; het continu blijven doorontwikkelen van de apps, op basis van onder andere de feedback van gebruikers. Voor sommige bedrijven al jaren volstrekt logisch, maar voor heel veel tot voor kort nog niet.


Wat is het geheim van een goede app?


Je moet er in ieder geval voor zorgen dat je in de eerste 10-15 seconden een gebruiker bij de kladden hebt. Dat kan zijn met interessante content, of door duidelijk te maken wat de app voor je doet. Dat eerste conversiepunt is heel belangrijk, gebruikers haken heel snel af als iets niet duidelijk is, of er onaantrekkelijk uitziet. Ik denk dat er niet één geheim is aan een goede app, maar dat maakt het juist ook wel interessant. Je moet als je een app wilt gaan ontwikkelen heel goed weten wat de allerbelangrijkste functie van de app is. Een veelgemaakte valkuil is dat apps veel te vol worden gestopt met allerlei handige features die uiteindelijk nauwelijks gebruikt worden. Wat wel voor elke app geldt is een uitstekende gebruikerservaring. Een ervaring die past bij het merk, het doel van de app en vooral de eindgebruikers.


Waarom een samenwerking met Salesexpertise?


Pinch bestaat 1 april 10 jaar en is in die periode min of meer organisch gegroeid tot waar we nu zijn. Maar we zijn nog steeds ambitieus en willen doorgroeien. Ik vertelde net al over de professionalisering die hoort bij de groei. Een van de dingen die daarbij hoort, is het continu bezig zijn met sales & marketing. Het klinkt misschien gek, maar voorheen deden we dat er een beetje bij. Maar nu kiezen we bewust om daar meer focus in aan te brengen. Deborah en Erik hebben een uitgebreid relevant netwerk en passen als persoon ook goed bij Pinch. Bovendien hebben ze al jaren ervaring met media en digitalisering. Misschien is het allerbelangrijkste wel dat ik vertrouwen in hen heb; dat is toch de basis.


Op welke app ben je het meest trots?


Afgelopen jaar hebben we een hele mooie app gemaakt voor de Plastic Soup Foundation, de Beat The Microbead app. Met die app, scan je de verpakking van verzorgingsproducten op schadelijke microplastics. Het leuke van die app vind ik dat we daar echt alles wat we in huis hebben als bedrijf, in hebben gestopt. Van concept, strategie, gebruikte technologie tot aan design en technisch development. De app kreeg binnen één week aandacht bij Jinek en in het tv-programma Keuringsdienst van Waarde. Het aantal scans ging echt door het dak, zo gaaf. Dat is toch wel het mooiste dat er is: een app maken die er echt toe doet.




Interview: Erik Mooibroek - Salesexpertise - 10 februari 2021 | Samenwerking met PINCH.